Proceduren att köpa städtjänster är inte lätt. I alla fall om man vill ha en seriös och bra städleverantör. Det är väldigt viktigt att man vet vad man får för pengarna.
Kunden skall alltid få se en arbetsbeskrivning innan dem godkänner ett samarbete. Förvänta er aldrig att ”allt” ska göras bara för att ni har anlitat en städfirma. Om ni inte får arbetsbeskrivning så bör det ringa en varningsklocka.
Men om ni har fått en arbetsbeskrivning och ett prisförslag, därefter har ni som kund oftast rätt till att lägga till och ta bort vissa moment för att förhandla om priset.
Ni som kund har också alltid rätt att fråga om hur många timmar man har planerat för att lägga ner på städningen. Om ni som kund vet om hur många timmar städbolaget planerar och vad som står i arbetsbeskrivningen, så blir det oftast inga oönskade överraskningar.
Men om man bara går på prisbilden och har inte tittat på arbetsbeskrivningen så hjälper det oftast inte att vara efterklok.
Innan ni köper tjänsten så bör städleverantören göra följande:
- Komma ut till er och presentera sin verksamhet och hur dem jobbar.
- Svara på era frågor.
- Titta runt i lokalerna som skall städas.
- Åka tillbaka sin lokal och börja planera, räkna och skriva ihop en arbetsbeskrivning och skriva en offert.
- Skicka offerten till kunden.
- Ringa er för att förklara och följa upp offerten.
När kunden har fått offerten:
- Titta först på arbetsbeskrivningen (vad är det egentligen som står där).
- Jämför med andra offerters arbetsbeskrivning.
- Leverantören som ni finner intressant, ta kontakt med leverantören och var säker på att ni är överens.
- TITTA PÅ PRISET
- Bestäm er och informera leverantören.
Om ni endast utgår från den billigaste priset, då får ni oftast vad ni betalar för.
Kontakta oss gärna så berättar vi gärna mer!
Med vänliga hälsningar,
Tfn: 040-814 88
Mail: [email protected]
webb: www.delcoab.se